Размауляем па беларуску

 

maja_zjamlja

Кожны чацвер у ДУА «МГСПЦ» праходзіць дзень, прысвечаны беларускай культуры.Усе супрацоўнікі, а так сама выхаванцы дзіцячага сацыяльнага прытулку размаўляюць на роднай мове, знаёмяцца з абрадамі і традыцыямі роднага краю.

 

ЯК ПАЧАЦЬ РАЗМАЎЛЯЦЬ ПА-БЕЛАРУСКУ?

Простыя парады:

1. Пазбаўцеся страхаў

Беларусы, якія не наважваюцца перайсці на беларускую, часцей за ўсё маюць 1001 прычыну для гэтага. Вось некаторыя з іх:

А. Я кепска размаўляю па-беларуску, таму лепш не псаваць сваімі памылкамі гэтую цудоўную мову. – Ніводная нацыя ў свеце не размаўляе на літаратурнай мове! Нават беларускія пісьменнікі кожны мае “свой варыянт” мовы, з дамешкамі і рэгіянальнымі асаблівасцямі.

Б. Я з дзяцінства размаўляю па-расейску, мая сям’я расейскамоўная. – Уявіце, што з такімі перакананнямі вам давялося б пераехаць жыць у Францыю ці Амерыку. Таксама б працягвалі?..

В. Гэта мёртвая мова, ніхто ў горадзе на ёй не гаворыць. – То маеце шанец стаць першым! І прыкладам для іншых гараджанаў – калі яны не пачнуць тут жа размаўляць, то прынамсі задумаюцца.

Д. Гэта мова калхозу і апазіцыі. – Вы адсталі ад трэнду! Сёння беларуская мова – мова культуры, інтэлігенцыі, а таксама мова для кожнага беларуса на ўсе выпадкі жыцця! Размаўляць па-беларуску – гэта сучасна, годна і модна!

2. Папаўняйце свой слоўнікавы запас

Пачніце з пасіўных спосабаў: чытайце кнігі, глядзіце агучаныя па-беларуску фільмы, слухайце беларускамоўную музыку, чытайце беларускамоўныя сайты і газеты, усталюйце на кампутары праграмы з беларускім інтэрфейсам. На сайтах, дзе гэта дасяжна, пераключайцеся на беларускую мову. Тое самае – з банкаматамі, інфакіёскамі і г.д.

3. Пішыце па-беларуску

Калі вам складана пачаць размаўляць – пачніце з пісьмовай мовы. Мэйлы, эсэмэскі, паведамленні ў інтэрнэце, допісы ў сацсетках. Пры гэтым вы маеце час абдумаць напісанае, зазірнуць у слоўнік (slounik.org). Вашыя знаёмыя пачнуць звыкацца да вас-беларускамоўнага, а вы знойдзеце новых беларускамоўных знаёмых.

4. Звяртайцеся па-беларуску да незнаёмцаў

Псіхалагічны бар’ер прасцей за ўсё пераадолець з незнаёмымі людзьмі, якіх вы бачыце першы і апошні раз: прадавачка ў краме, кіроўца маршруткі, мінак на вуліцы. Гэта прасцей, чым адразу пачаць размаўляць па-беларуску з бацькамі ці сябрамі, з якімі ўсё жыццё вы гутарылі па-расейску.

5. Наведвайце беларускія імпрэзы

Чуць жывую мову – вельмі важна, каб хутчэй авалодаць ёй самому. Да таго ж, на такіх імпрэзах вы можаце здабыць новыя знаёмствы – і пашырыць свой беларускамоўны асяродак. Яшчэ адзін спосаб – вандроўкі з беларускамоўнымі экскурсаводамі і краязнаўцамі.

6. Пачніце ўжываць мову ў побыце

Спачатку ў сям’і, потым на працы – у звыклых вам асяродках. Будзьце гатовыя тлумачыць зноўку і зноўку людзям прычыны такога пераходу. Прасіце падтрымаць вас у гэтым. Памятайце, што расейскамоўныя беларусы цудоўна вас разумеюць, калі вы звяртаецеся да іх па-беларуску. Старайцеся размаўляць павольна і прыгожа – каб суразмоўцам было яшчэ прасцей разумець вас. Гэта яшчэ болей прыхіне людзей да вас.

7. Пазнаёмцеся з дасведчанымі носьбітамі мовы

Патлумачце ім, што толькі вучыцеся. Папрасіце выпраўляць памылкі ў вашым маўленні і лексіцы. Уважліва слухайце, як гаворыць дасведчаны чалавек. Прасіце яго тлумачыць незразумелыя словы.

8. Набярыцеся цярпення

Для таго, каб пачаць не толькі размаўляць, але і думаць, сніць сны па-беларуску, вам спатрэбіцца час. Але мэта таго вартая, бо разам з моваю вам адкрыецца ўнікальны беларускі сусвет!

10 кастрычніка ў дзіцячым сацыяльным прытулку быў арганізаваны паказ фільма для выхаванцаў «Наш край родны!» Пасля прагляду фільма, выхаванцы адлюстравалі ўбачанае ў малюнках і рыхтуюць выставу сваіх работ .

6646

 

17 кастрычнiка для выхаванцаў дзіцячага сацыяльнага прытулку была арганізавана выстава на тэму: «Жыву ў Беларусi i тым ганаруся!» Былі прадстаўлены на выставе строі розных краін, хлопцы знаёміліся з нацыянальнай адзеннем, сімволікай і арнаментамі роднага краю, праз малюнкі, карціны, лялькі, і атрыбуты народнай творчасці.

24 кастрычнiка прашлi заняткi для выхаванцаў дзіцячага сацыяльнага прытулку  аб гiсторыi i культуры роднага краю.Галоуная мэта такiх заняткау- фармiраванне асобы дзiцяцi,засваенне iм нацыянальнай культуры, станауленне нацыянальнай самасвядомнасцi.

1 снежня для выхаванцаў дзіцячага сацыяльнага прытулку прайшлі заняткі на тэму «Сямейныя звычаі і народныя традыцыі» Мэта: прылучаюся дзяцей да вытокаў сямейнай культуры і старажытных традыцый. Задачы: Якія развіваюць: — сродкамі маральна-патрыятычнага выхавання развіваць інтэлект дзіцяці, фарміраваць вобразна-нагляднае мысленне, творчыя здольнасці, — элементы самастойнасці, навыкі ўзаемаадносінаў з дарослымі і аднагодкамі; — Развіццё цікавасці да сямейных традыцый і промыслам, — развіваць псіхічныя працэсы: увага, памяць, мысленне.

 

8 снежня--Тэма занятку: «Мая Беларусь» Праграмнае змест: — фармаваць асновы патрыятызму і нацыянальнай самасвядомасці, — замацаваць прадстаўлення дзяцей аб дзяржаўнай сімволіцы Беларусі (герб, сцяг, гімн); -закрепить уменне прыдумляць ўтрыманне сваёй працы, навыкі працы з васковымі крэйдамі і фарбамі, уменне выразаць з паперы, — развіваць Дыялагічнае гаворка ў дашкольніка, уменне слухаць сваіх таварышаў: — выхоўваць у дзяцей патрыятычныя пачуцці, любоў да роднага краю, да роднага горада.

15  снежня--Тэма занятку: «Раслінны і жывёльны свет РБ». Мэта заняткі: пашыраць прадстаўлення навучаюцца пра рэспубліку, у якой яны жывуць; фарміраваць станоўчы вобраз роднай краіны і пачуццё любові да яе. Задачы:  паглыбляць веды  пра Радзіму;  Развіваць патрэба ў ведах пра Радзіму; узбагачаць слоўнікавы запас вучняў;  Выхоўваць пачуццё любові да роднай краіны, павагі і гонару за свой народ, яго мову, гісторыю і культуру.

 

22 снежня-Тэма занятку:Падарожжа па родным горадзе. Мультымедыйнае суправаджэнне заняткі прысвечанага нашай краіне. Віктарына для двух каманд. Слайды малююць знакавыя месцы Магілёва.

 

29 снежня-Тэма занятку:Прырода Роднага краю.Мультымедыйнае суправаджэнне заняткі прысвечанага прыродзе Беларусі. Беларусь — край лясоў, азёр, рэк. Слайды з выявай раслін, жывёл, рэк, азёр Беларусі Інфармацыя пра жывёл і раслінах Чырвонай кнігі

 

5 студзеня Тэма занятку:Падарожжа ў гісторыю. Дадзены навучальны прадукт уяўляе сабой мультымедыйнае суправаджэнне заняткі прысвечанага гісторыі Беларусі.Слайды з выявай Евросиньи Полацкай, вялікіх князёў, Францыска Скарыны, Кірылы Тураўскага, і інш. Кароткая інфармацыя аб гэтых людзях.

12 студзеня

«Зямля пад белым крылом» Тэма занятку з мультымедыйным суправаджэннем прысвечанага нашай краіне. — Пазнаёміць дзяцей з назвамі гарадоў Беларусі — садзейнічаць узнікненню ў іх пачуцці гонару за прыналежнасць да грамадзян Беларусі — выхоўваць любоў і павагу да роднай краіны — развіваць цікавасць да жыцця і гісторыі дзяржавы
19 студзеня тэма занятку:»Сямейныя звычаі і народныя традыцыі» мэта: Далучаць дзяцей да вытокаў сямейнай культуры і старажытных традыцый. задачы: развіваючыя: — Сродкамі маральна-патрыятычнага выхавання развіваць інтэлект дзіцяці, фарміраваць вобразна-нагляднае мысленне, творчыя здольнасці,  Элементы самастойнасці, навыкі ўзаемаадносінаў з дарослымі і аднагодкамі; — Развіццё цікавасці да сямейных традыцый і промыслам, — Развіваць псіхічныя працэсы: увага, памяць, мысленне.
 навучальныя: — Далучаць дзяцей да духоўна-маральнай традыцыі беларускага народа, -формировать ўяўленне пра мінулае нашай Радзімы, — Пашыраць і паглыбляць прадстаўлення дзяцей аб прадметах побыту і іх выкарыстанні, аб старадаўніх сямейных звычаях, замацоўваць веды старадаўніх рускіх імёнаў
26 студзеня тэма занятку: «Вечна жыві і квітней Беларусь!» мэты:  фармаваць ўяўленне пра словы «незалежнасць», «суверэнітэт», «самастойнасць»;  распавесці пра дзяржаўныя сімвалы РБ — гербе, сцягу, гімне;  ўдасканальваць навыкі працы ў Інтэрнэце, уменні правільна ствараць запыты;  дамагацца духоўнага развіцця навучэнцаў, праявы цікавасці да гісторыі роднай краіны;  выхоўваць высокую грамадзянскасць, пачуццё патрыятызму, адказнасць за лёс сваіх суграмадзян і Радзімы.

9 Лютага  

Тэма «Дзікія жывёлы»

16 Лютага

Тэма «Свойскія жывёлы»

 

 

 

 

23 Лютага

Час этнаграфічнага знаёмства “Беларускія народныя гульні”

 

2 сакавiка — вучым напамяць  вершы.

Вершы для дзяцей 3-4 гадоў

“Дожджык” Тадзіяна Кляшторная

Дожджык часта сыпаў, ліў,
Па двары ручай паплыў.
Пабягу хутчэй гуляць
І караблікі пускаць.
Парасон я распрастаў –
Дождж адразу перастаў.
Напужаўся, мабыць, ён,
Як убачыў парасон.

“Ветлівыя словы” Тадзіяна Кляшторная

“Калі ласка”,”дзякуй”,
“Добры дзень”-
Ветлівыя словы
Чую ад людзей.

Ветлівымі словамі
Буду даражыць,
З ветлівымі словамі
Лёгка жыць.

9  сакавiка-У рамках акцыi «Размаўляем па-беларуску» прайшла гульня-вiктарына «Лiтарынка». 

03.04.2017г  інфармацыйна — пазнавальная гадзіна «Беларусь — мая краіна»

             Мэта:актывізаваць і сфарміраваць у выхаванцау веды  пра характэрныя адметнасці нашай краіны,яе дзяржауныя сімвалы,помнікі прыроды і культуры,знакамітых асоб,развіваць патрыятычныя пачуцці і гонар за сваю зямлю.